Warsztaty dla pracowników przedszkoli
Neuroróżnorodność Rozwojowego Zaburzenia Koordynacji (DCD) u osób z utrudnieniami w rozwoju. Nowe podejście edukacyjno-interwencyjne to tytuł warsztatów realizowanych online od października do grudnia 2021 roku przez dr Jolantę Żarczyńską-Hylę z Instytutu Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego. Szkolenia dedykowane były pracownikom przedszkoli publicznych w Opolu. W sumie odbyło się jedenaście spotkań, w których uczestniczyły 32 placówki. Ostatecznie w kursie wzięło udział prawie 400 nauczycieli wychowania przedszkolnego i nauczycieli wspomagających, każdy z nich otrzymał certyfikat.
Warsztaty mogły się odbyć dzięki wsparciu Aleksandra Iszczuka, naczelnika wydziału oświaty, oraz dr. hab. Edwarda Nycza, prof. UO, dyrektora Instytutu Nauk Pedagogicznych UO. W przygotowaniu szkoleń pośredniczyło Uniwersyteckie Centrum Transferu Wiedzy i Technologii UO, które było odpowiedzialne za organizację poszczególnych spotkań, kontakt z instytucjami, przygotowanie umów, wystawienie certyfikatów oraz obsługę każdego warsztatu.
Uczestnikom spotkań nie tylko wyjaśniono pojęcie DCD i przedstawiono potencjalne uwarunkowania oraz statystyki dotyczące skali zjawiska. Dr Żarczyńska-Hyla omówiła także objawy charakteryzujące jednostki z DCD, jak również zapoznała słuchaczy z historiami dzieci/dorosłych dotkniętych DCD (opierając się na przeglądzie analiz badań jakościowych oraz badaniach własnych). Podczas warsztatów prowadząca przeanalizowała też światowe programy interwencyjne oraz wytyczne wspierające rozwój i funkcjonowanie osób z DCD. Pod koniec każdego spotkania uczestnicy mieli okazję zapoznać się z dekalogiem potrzeb osób z Rozwojowym Zaburzeniem Koordynacji Ruchowej, a także wziąć udział w dyskusji, podczas której dr Żarczyńska-Hyla odpowiadała na pytania słuchaczy.
Po warsztatach uczestnicy mogli wypełnić ankietę i wyrazić opinię na ich temat (w sumie wypełniono 75 formularzy). Odpowiedzi wskazują, że spotkania były rzetelnie przygotowane i przyczyniły się do poszerzenia wiedzy na temat osób dotkniętych DCD, a także zawierały praktyczne wskazówki przydatne w pracy dydaktycznej. Niektóre komentarze pozwalają stwierdzić, że dla wybranych nauczycieli wychowania przedszkolnego temat spotkania był do tej pory nieznany. Jedynie jeden z uczestników warsztatów napisał, że nie dowiedział się na nich niczego nowego. Słuchacze niejednokrotnie podkreślali w ankietach, że szczególnie interesujące i inspirujące były konkretne przykłady pokazujące, jak można pracować z jednostkami z DCD. Nauczyciele kilka razy zwrócili uwagę na fakt, że warsztat przyczyni się do wnikliwszej obserwacji podopiecznych. Kilka komentarzy zawierało sugestię, aby w powyższym temacie przeszkolić również pracowników Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Niektóre wpisy zawierały zapewnienie, że ich autorzy nie tylko czekają na kolejne szkolenia, lecz także będą zachęcać innych do zapoznania się z ofertą warsztatową Uniwersytetu Opolskiego. Wśród odpowiedzi znalazły się również podziękowania za poleconą literaturę dotyczącą problematyki DCD.
Serdecznie dziękujemy dr Żarczyńskiej-Hyli za zaangażowanie i przygotowanie warsztatów. Nauczycielom dziękujemy za liczny i aktywny udział w spotkaniach. Wyrazy wdzięczności kierujemy również do Aleksandra Iszczuka oraz dr. hab. Edwarda Nycza, prof. UO, którzy od początku wspierali cykl szkoleń poświęcony neuroróżnorodności.
Kolejne warsztaty planowane są w bieżącym roku, grupą docelową będą pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych.